Framtidens bilsäljare
Ny agentmodell, digitalisering och lågkonjunktur. När spelplanen ändras får framtidens bilsäljare lägga mer fokus på kundupplevelsen.
Bilbranschen och säljaryrket är under förändring. Kunderna befinner sig online och besöker allt mer sällan fysiska butiker. Och när de är köpredo så är de pålästa och säkra på vilken bil de ska köpa och till vilket pris.
Detta ställer krav på framtidens bilsäljare att vara extremt påläst och en expert på sina produkter. I framtiden blir det ännu viktigare att möta kunden tidigare i köpprocessen då köpbeslutet ofta fattas redan innan kunden kommer in i bilhallen.
Och kundupplevelse, servicekvalitet och de mjuka värdena kommer i framtiden att bli helt avgörande för återförsäljarna då den nya agentmodellen minskar möjligheten att konkurrera kring pris.
Arbetsuppgifter
I rollen som bilsäljare ingår att bemanna bilhallen och svara på
kundförfrågningar via mejl och telefon.
Du arbetar med nykundsbearbetning, offertuppföljning och uppläggning av finansiering. Som bilsäljare guidar du kunden när det gäller förmånsbeskattning av förmånsbil/tjänstebil, milersättning, fordonsskatt och TCO beräkningar.
Du bokar även in och administrerar provkörningar och följer upp efter alla kundkontakter samt återkopplar efter avslutad affär.
Bilsäljarens roll
Viktigast i arbetet som bilförsäljare är att hjälpa kunder till ett bra
bilköp, med fokus på att skapa förtroende och goda kundrelationer.
Ofta har kunden redan skapat sig en bild av företaget och bilarna som säljs där innan hen kommer in i bilhallen. Att kunden får en bra upplevelse vid både mötet och vidare kontakt med säljaren är viktigt då ett köpbeslut många gånger hänger på själva kundupplevelsen.
Som bilsäljare ska du jobba varumärkesstärkande och på olika sätt öka förtroendet och helhetsintrycket för de bilar och tjänster som du säljer.
Du ska besitta expertkunskaper om de fordon som du säljer då kunder förväntar sig att få svar på frågor om prestanda, bränsleförbrukning och räckvidd. Du bör även vara påläst om försäkringsvillkor, serviceavtal och finansieringsmöjligheter för att kunna informera kunden om detta.
Att förhandla om pris har alltid varit en central del i säljyrket. Men nu när fler och fler biltillverkare har börjat släppa den traditionella modellen med återförsäljare till förmån för en agentmodell har detta förändrats något.
En ny generation bilförsäljare
Dagens kunder kräver kunniga och serviceorienterade bilförsäljare. Att ha
insikt i hela kundresan är viktigt.
Det gäller att proaktivt hitta kunder, kartlägga kundens behov och se till att skapa förtroende i mötet med kunden.
Att till exempel synas i sociala medier, på event och andra ställen där kunden befinner sig hjälper dig att bygga både kundrelationer och varumärke. Att bidra till företagets marknadsföring är ett bra sätt att stärka sin roll som säljare på orten.
Personliga egenskaper
Som alla säljjobb är arbetet som bilförsäljare fyllt av kontakter. Att ha
god social förmåga, servicekänsla och att vara ansvarsfull och
förtroendeingivande är grundläggande.
Att vara nyfiken och öppen för nya sätt att sälja kan vara avgörande för att lyckas bra som bilsäljare i framtiden.
Bilsäljaren blir agent
Med agentmodellen försvinner de fria prissättningarna, liksom möjligheten att
pruta på en ny bil hos en handlare. Säljaren kommer inte själv att fatta beslut
om pris eller andra villkor då generalagenten fortfarande äger bilen som ska
säljas – inte bilhandlaren.
Bilhallen blir en plats för att beställa en bil från generalagenten, snarare än att köpa en bil av bilhandlaren. De som sköter affären blir därför ”agenter” i stället för bilsäljare.
Detta upplägg gör att det i framtiden kommer att bli ännu mer viktigt att satsa på kundbemötande och service för att få kunderna att handla av just dig.
Att lägga mycket fokus på merförsäljning och tilläggstjänster kommer också att bli avgörande för att få upp säljarens provision.
Framtidsutsikter för bilsäljare
Det finns viss konkurrens om jobben som bilförsäljare. Branschen söker dock
fler kvinnor som vill arbeta med bilförsäljning vilket kan vara en fördel om du
är kvinna och gillar försäljning och bilar.
Utbildning för bilsäljare
Yrket har inga formella utbildningskrav. Du som vill arbeta som bilsäljare
kan gå flera olika vägar. Du kan till exempel gå ett gymnasieprogram med
inriktning handel och service eller fordon och transport.
Har du erfarenhet av försäljning sedan tidigare och vissa kunskaper om bilar så kan du anställas av ett bilföretag och läras upp i företaget samt gå interna säljutbildningar för just det bilmärke som du ska representera.
B-körkort ställs ofta som ett krav för att få anställning.