5 myter om jobbet som bilmekaniker
Att verkstadsarbetet är tungt, smutsigt och uteslutande utförs av män är gamla sanningar. Vi slår hål på de fem vanligaste fördomarna om arbetet som bilmekaniker idag.
Myt: Mekaniker är ett smutsigt yrke
Verklighet: Dagens moderna verkstäder är rena, rymliga och väl belysta.
Verkstadsarbetet handlar mycket om att felsöka och analysera med hjälp av
datorer. Reparationer utförs med moderna verktyg och hjälpmedel som främjar
arbetsmiljön gällande ergonomi, buller och lyft. Idag är arbetet mer tekniskt
än fysiskt och i framtiden kommer det att handla om mer el och elektronik än
olja och mekanik.
Myt: Det jobbar bara män på verkstäderna
Verklighet: Det anställs fler kvinnor i verkstäderna för varje år och det
finns en stor efterfrågan på jämställda verkstäder. Fler och fler av kunderna
är också kvinnor.
Myt: Det finns inga utvecklingsmöjligheter
Verklighet: Som mekaniker finns flera utvecklingsmöjligheter. Du kan jobba som
fordonstekniker som utöver det mekaniska arbetet även utför elektrisk diagnos
och identifiering av körbarhetsproblem. För fordonstekniker finns även
möjligheten att vidareutbilda sig till Master Technician och få jobba med felsökning
på de mest avancerade bilarna. Du kan även vidareutbilda dig till högvoltstekniker
och högvoltsexpert som innebär att du kan jobba med elbilar och utföra arbeten
på mobila högvoltssystem.
Du har även möjligheten att gå vidare till andra verkstadsroller som till exempel servicerådgivare eller axla rollen som bilsäljare.
Myt: Det går inte att göra karriär inom yrket
Verkligheten: Vill du ha en mer ledande arbetsroll och kan tänka dig att ha
personal- och verksamhetsansvar så är det bara din ambition som sätter gränsen
för hur högt du kan nå. Flera erfarna fordonstekniker har gått vidare till att
bli både arbetsledare, verkstadschefer och avdelningschefer i fordonsbranschen.
Myt: Det är svårt att utbilda sig till mekaniker
Verklighet: För att bli mekaniker behövs bara gymnasiekompetens. En fördel
är om man har gått ett gymnasieprogram med inriktningen fordon, transport,
teknik eller el. Du kan även ha tillgodogjort dig likvärdiga kunskaper på annat
sätt, kanske genom praktiskt arbete, en lärlingsplats eller så har du ett
brinnande intresse för bilar och teknik och gillar att felsöka och analysera på
fritiden. Större verkstäder erbjuder dessutom intern utbildning kopplat till de
fordonsmärken som de jobbar med på just den verkstaden.